Комисија за заштиту конкуренције
Проширени поступци против нових учесника на тржишту потрошачке електронике

kzkПоступке испитивања повреде конкуренције, покренуте против друштава Comtrade Distribution d.o.o, Roaming Electronics d.o.o. и Техноманија д.о.о, Комисија за заштиту конкуренције је проширила покретањем поступака и против привредних друштава Gigatron eksport-import, Tehnomedia centar d.o.o., Emmezeta Srbija d.o.o., XLS d.o.o. и Техноманија д.о.о, ради испитивања постојања рестриктивних споразума из члана 10. Закона о заштити конкуренције, којима се ограничава конкуренција на тржиштима малопродаје потрошачке електронике у Републици Србији.

Комисија је током 2020. године анализирала услове конкуренције на тржишту трговине на велико и мало потрошачком електроником у Републици Србији. Том приликом је, увидом у јавне податке о ценама, утврђено да се у малопродајним објектима, као и на интернет странама малопродаваца нуди потрошачка електроника под идентичним, или готово идентичним ценама. Како је из информација и података којима Комисија тренутно расположе, основано претпостављено да наведени тржишни учесници као малопродавци потрошачке електронике нису самостално формирали малопродајне цене производа, већ у сарадњи са увозницима и дистрибутерима Comtrade Distribution d.o.o., Roaming Electronics d.o.o. и Техноманија д.о.о..

Одређивање цене у даљој продаји као посебна врста повреде конкуренције, може бити учињена како само од стране добављача, тако и од стране добављача и малопродавца, у којем случају је малопродавац заједно са добављачем одговоран за ову врсту повреде конкуренције.

Позивају се сва лица која располажу подацима, исправама или другим релевантним информацијама које могу допринети утврђивању чињеничког стања у овом поступку да исте доставе на адресу Комисије за заштиту конкуренције, Савска 25/IV, Београд.

Саопштење Комисије

kzkКомисији за заштиту конкуренције обратиле су се компаније Телеком Србија а.д. и Теленор Србија са захтевом за појединачно изузеће (чл.12). У поступањима по оваквим захтевима, Комисија прво утврђује своју надлежност, а затим одлучује о испуњености услова за изузеће достављеног споразума у складу са законом прописаним условима (чл. 11, 12, 13. и 14. Закона о заштити конкуренције), што ће учинити и у случају овог примљеног захтева.

Како би спречили даље погрешно информисање јавности, истичемо да овде није реч о концентрацији (спајању) два или више тржишна учесника већ о изузећу од забране уговора о ограниченој и дефинисаној пословној сарадњи у одређеном сегменту пословања.

Напомињемо да је Комисија и у својој досадашњој пракси (Изузети споразуми) већ поступала по захтевима за појединачно изузеће уговора закључених између учесника активних на тржишту електронских комуникација Теленор – VIP mobile, Теленор – SBB, итд.

Имајући у виду да је реч о специфичном тржишту за чији развој и функционисање су надлежна и секторска регулаторна тела, Комисија ће као и до сада, у сарадњи са њима поступати по овом захтеву за појединачно изузеће.

У складу са Законом о заштити конкуренције, а у интересу вођења поступака, као и заштите права странака у тим поступцима, Комисија не може у овом тренутку да изнесе више информација нити да прејудицира рокове као и своје поступање.

Комисија благовремено обавештава јавност о свом поступању, као и до сада, на Законом прописан начин.

Нови видео Комисије посвећен „покајничком програму“ (Leniency)

Комисија за заштиту конкуренције објавила је на свом Youtube каналу видео клип који је израђен како би се учесници на тржишту упознали са могућношћу коришћења „покајничког програма“.

За учеснике на тржишту који пријаве рестриктивне споразуме, Закон о заштити конкуренције предвидео је „покајнички програм“ који подразумева потпуни или делимични имунитет од кажњавања уз сарадњу са Комисијом за њихово откривање и доказивање, посебно картела.

У жељи да тржишне учеснике у Републици Србији упозна и подстакне да искористе „покајнички програм“ ако су учесници рестриктивног споразума, Комисија је, у оквиру пројекта „Повећање економског раста кроз подршку унапређењу политике заштите конкуренције“ који реализује са Краљевином Норвешке и Амбасадом Норвешке у Београду, израдила овај видео материјал.

Покренут поступак на тржишту продаје моторних возила

kzkКомисија за заштиту конкуренције је покренула поступак испитивања повреде конкуренције по службеној дужности против привредних друштава Porsche SCG Beograd где је извршен и ненајављени увиђај, Autokomerc Beograd, Autocentar Manik – ACM Preljina, и Bros Auto Niš, ради испитивања постојања рестриктивних споразума из члана 10. Закона о заштити конкуренције, којима се ограничава конкуренција на тржишту продаје моторних возила у Републици Србији.

Током спровођења анализе услова конкуренције на тржиштима продаје и сервисирања моторних возила за 2017. 2018. и 2019. годину, Комисија je у достављеним уговорима за производе/аутомобиле марке „Audi“ констатовала присуство одредбе по којој увозник одређује цене за даљу продају возила. Овакве одредбе могу да наруше и чак елиминишу ценовну конкуренцију на нивоу малопродаје, односно ценовну конкуренцију која би могла да постоји између дилера овог бренда када би они самостално одређивали цене у даљој продаји.

Из наведеног разлога, Комисија ће нарочито испитати да ли су друштва против којих је покренут поступак, у претходних пет година одређивала цене производа/аутомобила марке „Audi“ у даљој продаји, што би представљало повреду конкуренције из члана 10. Закона.

Позивају се сва лица која располажу подацима, исправама или другим релевантним информацијама које могу допринети утврђивању чињеничког стања у овом поступку да исте доставе на адресу Комисије за заштиту конкуренције, Савска 25/IV, Београд.

Комисија покренула поступак против Апотека Јанковић

kzkКомисија за заштиту конкуренције покренула je поступак по службеној дужности против привредног друштва Здравствене установе Апотека Јанковић, ради испитивања концентрације која је спроведена иако није одобрена у складу са Законом о заштити конкуренције, а која је, према основаној претпоставци, настала стицањем контроле од стране Здравствене установе Апотека Јанковић над фармацеутском делатношћу Здравствене установе Апотека Зрењанин.

Комисија ће у испитном поступку оценити Законом прописане критеријуме (чл.19 ЗЗК) којима се утврђује дозвољеност концентрације, а нарочито, околност да се ради о спроведеној а непријављеној концентрацији, што је била обавеза учесника на тржишту.

Комисија ће утврдити и битне чињенице, доказе и остале елементе на којима ће засновати своју одлуку у погледу евентуалног одређивања мере заштите конкуренције, односно мере деконцентрације.

Законом је прописано да су концентрације учесника на тржишту дозвољене, осим ако би значајно ограничиле, нарушиле или спречиле конкуренцију на тржишту Републике Србије, а нарочито ако би то ограничавање, нарушавање или спречавање било резултат стварања или јачања доминантног положаја.

Закључком којим је покренут поступак, позивају се сва лица која располажу подацима, исправама или другим релевантним информацијама које могу допринети утврђивању правилног чињеничног стања у овом поступку да их неодложно доставе Комисији за заштиту конкуренције на адресу ул. Савска бр. 25/IV, Београд.