Комисија за заштиту конкуренције, дана 10.10.2024. године, покренула је поступак против друштaва DELHAIZE SERBIA DOO, PRIVREDNOG DRUŠTVA ZA POSLOVNE USLUGE MERCATOR-S DOO BEOGRAD, UNIVEREXPORT EXPORT-IMPORT DOO NOVI SAD и PROIZVODNO I TRGOVINSKOG PREDUZEĆA DIS DOO KRNJEVO, и извршила ненајављени увиђај у њиховим просторијама, а ненајављни увиђај је истовремено извршен и у пословним просторијама друштва Ценотека, као трећег лица. Поступак је покренут због основане претпоставке Комисије да су поменути трговински ланци извршили повреду конкуренције закључењем рестриктивног споразума из члана 10. Закона о заштити конкуренције.
Наиме, Комисија спроводи Секторску анализу стања и услова конкуренције на тржиштима одређених прехрамбених производа на територији Републике Србије у периоду од 2018. до 2022. године. Како су поједини налази условили потребу за даљом и детаљнијом анализом, Комисија је испитивала услове конкуренције на тржишту малопродаје за већи број прехрамбених производа.
Детаљнија анализа је извршена праћењем одабраних производа код малопродаваца против којих је покренут поступак, а који, према јавно доступним подацима из финансијских извештаја које објављује Агенција за привредне регистре Републике Србије, укупно чине преко 50% тржишта малопродаје на територији Републике Србије.
Тако је Комисија, током више месеци праћења кретање цена за 35 изабраних производа, констатовала да су у малопродајним ланцима за посматране производе цене идентичне.
Након тога Комисија је за 45 производа током августа 2024. године упоређивала цене код странака у поступку, уз додатак још једног малопродавца.
На основу свих спорведених анализа Комисија је извела следеће закључке:
• тржиште малопродаје у Србији је остварило је вредносни раст у периоду од априла 2023. до марта 2024. године уз истовремени количински благи пад;
• у периоду од априла 2023. до марта 2024. године пораст цена у малопродаји је био скоро дупло већи од инфлаторних притисака;
• у периоду од 2016. године до 2023. године констатован је значајан раст прихода и бруто маржи, односно профитабилности посматраних учесника на тржишту, што потврђују и подаци о њиховој пословној добити;
• у периоду вишемесечног праћења (април – септембар 2024. године) редовне цене осам производа (млеко, јогурт, уље, брашно, шећер, јаја, кафа и банане) код свих посматраних малопродаваца су биле исте или сличне, уз различите услове набавке;
• вредност потрошачке корпе која садржи 45 одабраних производа се незнатно разликује између странака у поступку, док је знатно нижа у малопродајном објекту који има најнеповољније комерцијалне услове набавке.
Комисија је на основу свега утврђеног основано претпоставила да су показатељи констатовани на тржишту малопродаје резултат одсуства међусобног конкурентског притиска посматраних малопродаваца, односно да су наведена друштва закључила рестриктивни споразум из члана 10. Закона. Изнето је утврђено нарочито на основу тога што је код посматраних производа једини облик ценовна конкуренција, која у условима истих редовних, па и истих акцијских цена изостаје у потпуности.
Комисија користи прилику да укаже на то да у свом раду, нарочито за доказивање тајних, забрањених споразума, има на располагању различите механизме, а за које је неопходан и одређени степен поверљивости. Из тог разлога није у могућности да јавно саопштава своје евентуалне намере за поступање у конкретним случајевима, како не би дошло до компромитовања поступка. Из истог разлога ни не коментарише наступе у медијима нити објаве појединаца или организација, било тачне било нетачне, како не би био послат „сигнал“ учесницима на тржишту и угрожен поступак пред Комисијом.
Позивају се сва лица која располажу подацима, исправама или другим релевантним информацијама које могу бити од значаја за утврђивање чињеничног стања у наведеном поступку, да исте доставе Комисији за заштиту конкуренције, ул. Савска бр. 25 Београд.